W tej części naszego bloga postaram się w skondensowany sposób przekazać istotne informacje na temat pozyskania dofinasowania na sprzęt rehabilitacyjny / ortopedyczny / pielęgnacyjny.

Z naszych doświadczeń wynika, iż pacjenci i ich opiekunowie, których dotyka nagła sytuacja życiowa, związana z chorobą, mają ogromny problem z poruszaniem się w gąszczu przepisów wynikających z ustawy o ochronie zdrowia. W niniejszym opracowaniu skupimy się na małym elemencie tego sytemu, jakim jest pozyskanie dofinasowania na sprzęt refundowany przez NFZ. Stosujemy zamiennie określenia: „zlecenie”, „wniosek”, „dokument”.
Refundacja na sprzęt rehabilitacyjny – w jakiej wysokości?
Przede wszystkim warto wiedzieć, że obowiązują różne progi refundacji.
- Część sprzętu jest refundowana w 100%. Do nich należą np. wózki inwalidzkie.
- Inne produkty w 90% – to sprzęt ortopedyczny typu: gorsety na kręgosłup, ortezy kolan, nadgarstków, łokci i itp.
- Ostatnia grupa to produkty refundowane w 70%, do nich należą np. materace przeciwodleżynowe, poduszki ortopedyczne, kule łokciowe, balkoniki.
Warto zapamiętać, że dzięki refundacji NFZ, do większości produktów my pacjenci dopłacamy relatywnie niewiele (od 15 zł do 150 zł). Wyjątkiem są wózki inwalidzkie, które otrzymujemy bezpłatnie. Pamiętajmy również o tym, iż to nie jest systemowa „jałmużna” i do otrzymania takiego sprzętu mamy pełne prawo. Nikt nam tych produktów nie daje za darmo, ponieważ całe życie odkładamy składkę zdrowotną. De facto więc płacimy co miesiąc za coś, co w przyszłości będzie nam się należało. To są pieniądze pacjentów, czyli nasze i mamy prawo prosić lekarza o wystawienie „zlecenia” na dany sprzęt. Tym bardziej że wystawienie takiego dokumentu zajmuje, w dobie informatyzacji, około 2 minuty.
Zlecenie na refundację sprzętu rehabilitacyjnego – kto może je wystawić?
Lekarze, poradnie, oddziały szpitalne mają dostęp online do systemu generowania „zleceń” na przedmioty rehabilitacyjne, ortopedyczne i pielęgnacyjne. Pomijając fakt, że nie wszyscy lekarze mogą wystawić zlecenie na każdy sprzęt (np. lekarz rodzinny wystawi „wniosek” tylko na pampersy, kule, balkonik, wózek stalowy), warto wiedzieć, że jest kilka innych możliwości otrzymania zlecenia na w/w produkty.
Do najważniejszych zaliczamy możliwość otrzymania dokumentu:
- razem z wypisem z oddziału szpitalnego (neurologia, ortopedia, geriatria, reumatologia) – dopiero w dniu wypisu,
- w poradni rodzinnej podczas wizyty u lekarza pierwszego kontaktu.
Ponadto wnioski np., na materac przeciwodleżynowy, pampersy może wystawić pielęgniarka środowiskowa podczas wizyty domowej.
Bardzo często zdarza się jednak, że lekarze specjaliści na oddziałach szpitalnych odsyłają pacjentów po sprzęt do lekarza pierwszego kontaktu co utrudnia chorej osobie dostęp do sprzętu, a w konsekwencji wydłuża czas powrotu do zdrowia. Ważne, abyśmy my pacjenci nie bali się wymagać, od lekarzy na oddziałach specjalistycznych, ale też na oddziałach chorób wewnętrznych zlecenia od razu w dniu wypisu. Pamiętajmy, że każda osoba ubezpieczona ma pełne prawo, by taki sprzęt otrzymać. Nie jest to przysłowiowa „łaska”. Warto sobie uświadomić, że na oddziale jesteśmy klientami, mamy prawo oczekiwać od usługodawcy należytej realizacji powierzonych mu przez NFZ zadań.